Uutisia

Hanke-ehdotus Tekesin Sapuska-ohjelmaan: Kuituja elintarvikkeisiin

Kuituja elintarvikkeisiin: tietoa tuotekehityksen ja markkinoinnin tueksi Suunnittelemme Tekesin Sapuska-ohjelmaan yritysryhmähanketta, jonka tavoitteena...

Nutritech-seminaari elintarvikkeista ja ravitsemuspalveluista kiinnostuneille

Ruuasta hyvinvointituotteeksi - Tuotteet, vaikutukset ja valinta Aika: Torstai 22.1.2009 klo 12.30-16 Paikka: VTT, Espoo,...

Väitös: Ruoansulatuskanavan peptidihormonit vaikuttavat syömisen säätelyyn

Ruuansulatuskanavan peptidihormonien eritykseen vaikuttaa nautitun ravinnon määrän lisäksi myös sen koostumus. Ravintoaineet...

26.02.2008 Kansainvälisen aivoviikon yleisöluento: Aivot ja ravinto

Terveellinen ravinto tekee hyvää myös aivoille, ja ravinnolla onkin tärkeä merkitys aivosairauksien ennaltaehkäisyssä. Kuopion yliopiston aivotutkimuskeskus järjestää kansainväliseen aivoviikkoon liittyvän yleisötilaisuuden "Aivot ja ravinto" maanantaina 10.3.2008 klo 18-19.45 Kuopion kaupungintalon juhlasalissa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy kaikilla kiinnostuneilla. Ohjelma on liitteenä.

Ravitsemuksen ja aivotutkimuksen huippuasiantuntijat professori Matti Uusitupa, dosentti Miia Kivipelto ja professori Sirpa Hartikainen kertovat luentotilaisuudessa tuoreita tutkimustuloksia ravitsemuksen merkityksestä aivoille.

Kuopion yliopiston rehtori, professori Matti Uusitupa kliinisen ravitsemustieteen laitokselta johtaa laajoja tutkimuksia, joissa selvitetään ravinnon terveysvaikutuksia. Dosentti Miia Kivipelto Karoliinisesta instituutista ja Kuopion yliopiston neurologian yksiköstä on tutkinut korkean kolesterolin sekä Alzheimerin taudin välistä yhteyttä. Vastikään Vuoden geriatriksi valittu professori Sirpa Hartikainen Kuopion yliopiston geriatrian yksiköstä puolestaan keskittyy esityksessään ravinnon merkitykseen ikääntyvillä ihmisillä. Luentojen jälkeen asiantuntijat vastaavat yleisön kysymyksiin.

Tutkimusten mukaan ravinnon tulee olla monipuolista, kasvisvoittoista, vähäsuolaista ja vähärasvaista. C- ja E-vitamiinia sisältävät kasvisruoat suojelevat aivojamme antioksidanttivaikutustensa ansiosta. Liikapainon välttäminen on hyväksi myös aivoille. Liikapaino lisää sokeriaineenvaihdunnan häiriöiden ja verisuonisairauksien riskiä, ja ne puolestaan lisäävät alttiutta sairastua dementian eri muotoihin, kuten Alzheimerin tautiin. Rasvojen osalta tiedetään, että kasviperäiset rasvat ovat aivoille hyödyllisempiä kuin kovat eläinrasvat. Kaiken kaikkiaan monipuolinen ravinto paitsi edistää koko elimistön hyvinvointia, myös antaa aivoille energiaa ja suojaa. Onkin ehdottoman tärkeää tiedostaa terveellisen ravinnon merkitys myös aivojen toimintakyvyn ja suojaamisen kannalta.

Lisätietoja:

Heikki Tanila, LT, professori
Kuopion yliopiston aivotutkimuskeskuksen puheenjohtaja Neurobiologian laitos A.I. Virtanen -instituutti Kuopion yliopisto

P. 017 162 084
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

 

Liitteet:
Aivot_ja_ravinto_ohjelma